نوشته شده توسط : غریبه

خواهر سردار اسعد بختیاری، [مادر علیمردان خان بختیاری و همسر علیقلی خان چهارلنگ] از زنان مبارز عصر مشروطيت است که در سال ۱۲۵۱ هـ.ش در سرزمین بختیاری بدنیا آمد.  وي  که در قوم بختیاری به بی مریم و سردار مریم معروف بود به مثابه زندگي ايلياتي در فنون تيراندازي و سوارکاري ماهر بود و چون همسر و جانشين خان بود عده اي سوار در اختيار داشت و در مواقع ضروري به ياري مشروطه‌خواهان مي پرداخت.

او از زنان تحصيلکرده و روشنفکر عصر خود بود که به طرفداري از آزاديخواهان برخاست و در اين راه از هيچ چيز دريغ نورزيد.سردار بي بي مريم بختياري، يکي از مشوقين اصلي سردار اسعد بختياري جهت فتح تهران محسوب مي‌شد.وي طي نامه‌ها و تلگراف‌هاي مختلف بين سران ايل و سخنراني‌هاي مهيج و گيرا، افراد ايل را جهت مبارزه با استبداد صغير (استبداد محمدعلي شاهي) آماده مي‌کرد و به عنوان يکي از شخصيت‌هاي ضداستعماري و استبدادي عصر قاجار مطرح بوده است.سردار مريم بختياري قبل از فتح تهران مخفيانه با عده‌اي سوار وارد تهران شده و در خانه پدري حسين ثقفي منزل کرد و به مجرد حمله‌اي سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به ميدان بهارستان بود سنگربندي نمود و با عده اي سوار بختياري، از پشت سر با قزاق‌ها مشغول جنگ شد.او حتي خود شخصا تفنگ به دست گرفت و با قزاقان جنگيد. نقش او در فتح تهران، ميزان محبوبيتش را در ايل افزايش داد و طرفداران بسياري يافت به طوري که به لقب سرداري مفتخر شد.

   سردار مریم بختیاری در هنگام جنگ جهانی اول سلاح بر دوش به همراه بختیاری ها با انگلیسی ها نبرد می کند و در سخت ترین شرایط به آزادی خواهان مشهور ایران زمین در خانه خود در سرزمین بختیاری پناه می دهد.

در جریان جنگ جهاني اول با وجود آنکه برخی از سران ايل بختياري از انگليسی‌ها حمايت مي‌کردند به مخالفت با انگليس‌ها پرداخت و با عده اي از تفنگچيان و سرداران خود جانب متحدين را گرفت و با آنان نبرد می کند.او پاره‌اي از خوانين جزء بختياري چون خوانين پشتکوه را با خود يار ساخت و در يورش‌هاي مداوم خود به انگليس‌ها صدماتي وارد ساخت به طوري که پليس جنوب مبارزات دائمي و پيگيري را با او شروع کرد. وی از سربازان و افسران آلماني و سرکوب و قلع و قمع راهزنان کهگيلويه و کنترل خوانين کوچک استفاده نمود.قدرت سردار مريم در منطقه به حدي بود که روس‌ها به هنگام فتح اصفهان خصمانه به منزل او تاختند و اثاثيه او را به يغما بردند وکليه اموال و املاک او را دراصفهان مصادره کردند.رشادت و دلاوري اين زن بختياري به حدي بود که آوازه شهرت و آزادگيش در سرتاسر ميهن پيچيد و منزل او مأمن و پناهگاه بسياري از آزاديخواهان عصر مشروطه شد. در هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها (در جنگ جهاني اول)؛ فن کاردف، شارژ دافر سابق آلمان به خانه سردار مريم بختياري پناه برد و مدت سه ماه و نيم در پناه او بود تا اينکه پس از شکست بختياري‌ها از روسها و کشته شدن ۵۸ نفر راهي کرمانشاه شد و از آنجا به برلن رفت.به پاس حمايت‌هاي سرسختانه بي بي مريم از فن کاردف و نجات جان آلمانی های مقیم ایران ـ ویلهلم امپراطور آلمان ـ، کمان تمثال ميناکاري و الماس نشان و همچنين صليب آهنين خود را که مهمترين نشان دولت آلمان بود، براي او فرستاد. بی بی مریم بختیاری  تنها زني بود که در دنيا توانست به دريافت اين نشان نائل آيد.

همچنین برخی رجال سیاسی و آزادی خواهان دیگر همچون علامه دهخدا، ملک الشعرا بهار، وحید دستگردی و… که در خلال جنگ جهانی اول مورد تعقیب نیروهای متفقین بویژه انگلیسی ها بودند به خانه بی بی مریم پناه آوردند.  پروفسور گارثویت می نویسد:

این پیرزن برجسته روحی سرکش و فکری مستقل داشت و در تعیین سیاست بختیاری به ویژه در جنگ جهانی اول نقش مهمی ایفا کرد.

جريان مبارزات سردار مريم بختياري با انگليس‌ها در طي قرارداد ۱۹۱۹ و کودتاي ۱۲۹۹ همچنان ادامه يافت در این هنگام  دکتر محمد مصدق حاکم فارس در زمان کودتاي ۱۲۹۹ پس از مخالفت و عزل از اصفهان راهي بختياري شد و مدتها مهمان سردار مريم بود.

 دکتر مصدق تا پایان عمر همواره از این بزرگواری و شجاعت بی بی مریم بختیاری به نیکی یاد می کرد 

 سرانجام سردار مريم بختياري سه سال پس از تیرباران فرزند برومندش عليمردان خان بختیاری به دستور رضاشاه، در سال ۱۳۱۶ هـ.ش در اصفهان زندگي را بدرود گفت و در تخت پولاد به خاک سپرده شد

منابع:

ویکی بختیاری

نشریه پژوهشی تاریخ و فرهنگ سرزمین بختیاری
بررسی و نوشته: رضابهرامی دشتکی ـ ۱۳۹۱
تدوین و آماده سازی برای انتشار در وب سایت : شهره السادات عربشاهی



:: برچسب‌ها: زندگی نامه بی بی مریم بختیاری , قوم بختیاری , علیقلی خان چهارلنگ , علیمردان خان بختیاری , سرزمین بختیاری ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غریبه

کارشناسی خودرو عبارت ست از بررسی وضعیت سلامت کُلّیه ی قسمت های خودرو اعم از بدنه و اجزای تشکیل دهنده شامل سقف،ستون ها،درب های عقب و جلو،گلگیرها،پوشش رنگ خودرو،بررسی ضربات وارده و سوابق تصادف،بررسی وضعیت سلامت فنی اعم از موتور،گیربکس،سیستم تعلیق و فرمان ،ترمز وموارد ایمنی،نصب دیاگ وبررسی کیلومترکارکرد. درنهایت پس از انجام کارشناسی خودرو ارزش گذاری می شود. خریدن خودروی دست دوم بدون مشورت با یک فرد متخصص در مورد صحت و سلامت خودرو ، می‌تواند ضررهای مالی بسیاری برای شما داشته باشد. ممکن است خودرویی که قصد خرید آن را دارید از لحاظ ظاهری بسیار مناسب به نظر برسد اما ایرادهای فنی داشته باشد که از نظر شما پنهان باشد. برای مثال بسیاری از افراد ممکن است کیلومتر شمار خودرو را دستکاری کنند تا میزان مسافت طی شده کمتری را نشان دهند.در برخی موارد این دستکاری به قدری دقیق است که تنها یک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که درآن، صنعت تعمیر و بازسازی خودرو پیشرفت چشمگیری داشته و اشخاصی که در این حوزه مشغول به کار هستند بسیار متبحر هستند. بطور مثال در بازار ایران یک خودرو بدون رنگ که از چند ناحیه نیز آسیب دیده باشد ارزش بیشتری نسبت به یک خودروی رنگ شده دارد زیرا میزان آسیب خودرو قابل روئیت است. خودرویی که در یک تصادف، بدنه آن دچار مشکل و یا تغییر شکل شده‌است، دیگر از ایمنی و استحکام اولیه برخوردار نیست مگر اینکه بخش معیوب بطور کامل تعویض، نه تعمیر گردد. همه این موارد نیاز به استفاده از کارشناسی خودرو قبل از خرید را اثبات می‌کند. به کمک یک کارشناس ماهر و متخصص خودرو می‌توانید قبل از خریدخودرو از ایرادات فنی و احتمالی خودرو و هزینه‌های احتمالی در آینده باخبر شده و انتخاب بهتری داشته باشید.   بخش های مختلف کارشناسی خودرو شامل موارد زیر می باشد.

 

کارشناسی خودرو چیست

 

1- کارشناسی بدنه

  • کارشناسی شاسی و ستون‌ها
  • کارشناسی رنگ شدگی بدنه
  • بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

2-کارشناسی فنی، موتور و گیربکس

  • کارشناسی موتور
  • کارشناسی گیربکس
  • کارشناسی جلوبندی
  • تست دیاگ

3-تست آپشن و تجهیزات جانبی

4-تست رانندگی

5-ارائه برگه گزارش نهایی

با توجه به قیمت بسیار بالای خودرو در کشور ما، اکثر مردم توانایی خرید خودروی صفر را نداشته و خودروی دسته دوم تهیه می کنند. قبل از خرید یک خودروی کارکرده و حتی صفر باید کارشناسی خودرو انجام شود تا سلامتی خودرو مشخص و قیمت دقیق آن محاسبه شود .طبق گزارش یک شرکت فعال در زمینه آمار خرید و فروش خودرو ۳۰ الی ۴۰ درصد افرادی که اقدام به خرید یک خودرو جدید می‌کنند قبل از خرید خودرو را تست نمی‌کنند. هرچند طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش آگاهی و همچنین مواجه شدن با ضررهای قابل توجه این مقوله نیز مورد توجه خاص قرار گرفته‌ است. از این رو تیم کارشناسی خودرو کارآزموده با تیمی متشکل از کارشناسان دارای تجربه و دانش فنی مرتبط در حوزه ی خودرو مفتخر است که از سال ۹۴ تا کنون بیش از صدها کارشناسی خودروی مختلف اعم از خودروهای تولید ومونتاژ داخل و خارج از کشور در سطح استان تهران والبرز بدون خطا به انجام رسانده است.همواره بهره گیری از کارشناسان تحصیل کرده در حوزه ی خودرویی همچنین دارای تجربه فنی،بهره گیری از دستگاه های ضخامت سنج دقیق ودیاگ های تخصصی مربوط به هر کمپانی وکیفیت ارائه ی خدمات از دغدغه های اصلی کارآزموده بوده است.

جهت کارشناسی خودرو در محل می توانید در سایت  درخواست کارشناسی خودرو خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در کمتر از 1 ساعت خودشان را به شما برسانند.کارشناسی خودرو در تهران و کارشناسی خودرو در کرج فعلا تحت پوشش تیم ماست. همچنین در سایت کارآزموده لیست قیمت روز خودرو را می توانید مشاهده کنید و عضو خبرنامه شوید تا قیمت روز خودرو مورد نظر برای شما ارسال شود.

 

carazmodeh.ir



:: برچسب‌ها: کارشناسی خودرو , قیمت روز خودرو , کارشناسی خودرو در محل , کارشناسی خودرو کارآزموده ,
:: بازدید از این مطلب : 802
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غریبه

 

 امروزه با محبوبیت رسانه اجتماعی اینستاگرام کمتر کسی است که اسمی از آن نشیده باشد. تقریبا همه ما و افراد اطرافمان اسم این برنامه مفید و سرگرم کننده را شنیده‌ایم. مهم نیست صاحب کسب‌‌و‌کاری کوچک، بیزینسی بزرگ و یا حتی یک فروشنده ساده باشید. اینستاگرام برای همه افراد می‌تواند ابزاری مفید در جهت توسعه کسب‌وکارشان باشد. اما صرف ثبت نام در این شبکه اجتماعی محبوب کافی نیست. باید برای دیده شدن در این رسانه محبوب فالوور یا دنبال کننده زیادی داشته باشید.

اگرچه شاید تلاش شما در این زمینه ناکام مانده باشد و یا فقط در اینستاگرام تازه کار باشید، به هرحال ممکن است به خرید فالوور در اینستاگرام به عنوان یک راه حل کمکی نیاز داشته‌باشید. در این مقاله از صفر تا صد  خرید فالوور اینستاگرام و خرید لایک اینستاگرام را معرفی خواهیم کرد.

 

هم اکنون به پادکست این مقاله گوش دهید:

 

 

اینستاگرام

اینستاگرام چرا مجبوب شد؟

اگرچه زمان زیادی از شکل‌گیری رسانه اجتماعی به نام اینستاگرام نگذشته است اما به سرعت به چنان محبوبیتی دست یافته که امروزه برنامه‌های سرگرمی دیگر برای رسیدن به آن مسیر طولانی پیش رو دارند. اما علت این محبوبیت چیست؟ شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه کاربران به اینستاگرام را سادگی آن دانست. برای اینکه یک برنامه عامه‌پسند باشد باید به گونه‌ای طراحی شود که همه اقشار جامعه قابلیت دسترسی و استفاده از آن را داشته‌باشند. اینستاگرام در ابتدای شکل‌گیری مبتنی بر یک طرح ساده بود. به اشتراک گذاشتن لحظه‌ها! بله تنها طرح اولیه آن بر مبنای به اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها در یک آّلبوم مجازی با قابلیت اشتراک‌گذاری برای دوستان بود. البته فراموش نکنید قادر بودید برای عکس‌های آلبوم‌تان یاداشت نیز بگذارید.

از این مسائل گذشته امروزه اینستاگرام تغییرات بسیاری را در خود دیده و همچنین امکانات زیادی نیز به اپلیکیشن محبوبش اضافه کرده‌است. بااین حال به نظر می‌رسد سازندگان این برنامه سعی داشتند تا صمیمیت و سادگی اولیه را در برنامه خود حفظ کنند. علاوه بر این سازندگان این اپلیکیشن به شدت به حفظ حریم شخصی اعتقاد دارند و ربات‌های هوشمند آن حتی گاهی پا را فراتر گذاشته و زیادی سخت‌گیرند. بنابراین اگر در فکر خرید فالوور اینستاگرامهستید باید مراقب باشید که به عنوان یک اکانت غیرواقعی شناخته نشوید.

اهمیت فالوور اینستاگرام

اگر هر فعالیتی در اینستاگرام دارید، تعداد فالوور نشانه اهمیت و محبوبیت شما است. علاوه بر این اینستاگرام به گونه‌ای طراحی شده که با بالا رفتن محبوبیت در این شبکه اجتماعی مزایای بیشتری به شما تعلق خواهد گرفت. با بالا رفتن میزان لایک و فالوورر شما، امکان نشان دادن پست شما در صفحه جستجوی اینستاگرام به بقیه بیشتر خواهد بود و در زمینه هشتگ‌ها جز اولین افرادی خواهید بود که دیده می‌شوید. صدالبته در زمینه کسب و کارتان نیز پیشرفت خواهید کرد. افرادی که به پیج شما وارد شوند با پایین بودن تعداد فالوور رغبتی برای عضو صفحه شما شدن نخواهند داشت.

اگر به مزایای فالوور آگاهی یافتید و قصد خرید فالوور اینستاگرام دارید فراموش نکنید علاوه بر این اگر شما فالوور فیک برای صفحه خود بخرید، مشتری را نسبت به خود بی اعتماد خواهید کرد. چون این فالوورها لایک و کامنتی برای شما نخواهند گذاشت صفحه شما پیشرفتی نداشته و حتی پسرفت خواهد کرد.

با این حال می‌توانید از این استراتژی استفاده کنید. تعدادی فالوور اینستاگرام بخرید. برای پست‌هایتان لایک بخرید. پست‌های جذاب و حرفه‌ای درست کنید. بدین ترتیب افراد واقعی با دیدن ظاهر اکانت شما و پست‌ها به جمع فالوورها خواهند پیوست و بنابراین شما پیشرفت خواهید کرد.

 

 

خرید فالوور اینستاگرام، بله یا خیر؟

خرید فالوور اینستاگرام مزایا و معایب خود را دارد. اگرچه اگر هوشمندانه استفاده شود مزایای آن بر معایبش قابل چشم‌پوشی است. امروزه در دنیای اینستاگرم با پدیده‌ای به نام فالوور فیک مواجه هستیم. این پدیده مربوط به سایت‌هایی است که با گرفتن پول از شما فالوورهایی به صفحه شما اضافه می‌کنند که در واقع قلابی هستند. شناخت آنان نیز کار سختی نیست. معمولا عکس ندارند. از اسم‌های عجیب و غریب برای اکانت خود استفاده کردند و خلاصه از هر روش و راهی که به آنان نگاه کنیم برای کسب‌وکار شما مضر هستند.

برای خرید فالوور از سایت‌های معتبر باید به چند گزینه توجه کنید، سایت‌های این چنینی باید نمونه‌هایی از کار خود را در صفحه‌شان قرار دهند. اصل شفاف‌سازی را باید در صفحه خود رعایت کنند. همه نکات مورد نیاز از جمله تعداد ریزش از تعدادی که خریداری کرده‌اید، زمان مورد نیاز برای انجام کار، قابلیت بازگشت وجه در صورت نارضایتی و.. دیگر موارد باید از قبل گفته شود. فراموش نکنید این سایت‌ها نباید برای انجام خدمات از شما اطلاعات اکانتتان را بخواهند. خرید فالوور اینستاگرام به شرط هوشمندانه عمل کردن کار درستی است.

 

نتیجه‌گیری و پایان

سایت دیجی فالوور پلتفرمی است که امکانات مناسبی را برای خرید فالوور و خرید لایک اینستاگرام در اختیار شما قرار خواهد داد. این سایت برای اطمینان بیشتر در هر خرید شما 10 درصد فالوور بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد. علاوه بر این پست آخر شما را نیز به رایگان لایک خواهد کرد. بیشتر شرایط در هر خرید شفاف سازی شده‌است. همچنین فالور ایرانی جذب شده توسط دیجی فالوور دارای کیفیت درجه یک و بسیار عالی میباشد.

برای ثبت سفارش آنی در دیجی فالوور کافی هست از بالای سایت وارد پنل ثبت سفارش انی شوید و ثبت نام کنید که در این صورت قیمت ها برای کاربران ثبت نام شده کاهش پیدا میکند. کلیه پیکیج های دیجی فالوور دارای  قیمت‌ها منطقی است و سفارش شما بعد از واریز به صورت آنی آغاز خواهد شد. سایت دیجی فالوور ضمانت بازگشت وجه نیز دارد. علاوه بر آن دیگر شرایط خرید از جمله ریزش مقدار کم نیز توضیح داده شده‌است (جبران ریزش). فالوورهای این سایت همگی دارای عکس و اسم واقعی هستند. مقداری از فالووری که خرید می‌کنید نیز دارای فالوور واقعی است. پس این برای شما یک معامله دو سر سود است.

 حتما قبل از خرید همه جوانب را رعایت کنید. از سایت‌های معتبر خرید کنید. در خرید فالوور اینستاگرام واقعی افراط نکنید. از تعداد پایین شروع کنید. برای خود نقشه طرح کنید. فراموش نکنید روی بازاریابی و کیفیت پست‌هایتان نیز کار کنید و همه چیز را به خرید فالوور اینستاگرام مختص نکنید.

نکته مهم دیگری که وجود دارد دیجی فالوور در داخل پنل جدید خود امکانات گسترده ای رو برای نمایندگان و بازاریابان قرار داده است. به طوری که قیمت های همکاری برای نمایندگان و روش جدیدی برای کسب در آمدی برای بازاریبان مد نظر قرار داده است.



:: برچسب‌ها: خرید فالوور اینستاگرام , خرید لایک اینستاگرام , فالور ایرانی , خرید فالوور اینستاگرام واقعی , ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غریبه

منبع: ویکی بختیاری، ویکی پدیا

فرهنگ بختیاری ها ۱ فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. ادوارد تیلور فرهنگ را مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند.

کوچ ایل بختیاری

اگر چه در دهه‌های آغازینِ قرن حاضر گروه‌های بسیاری از ایل بختیاری نیز همانند سایر ایل‌ها و عشایر ایران یکجانشین شدند، اما هنوز هم بخشی از ایل‌های بختیاری، کوچ‌رو هستند. کوچ‌روهای بختیاری زمستان را در دشت‌های شرق خوزستان و تابستان را در بخش‌های غربی چهارمحال و بختیاری به سر می‌برند. به مسیرهای کوچ در اصطلاح ایل راه می‌گویند.

ضرب‌المثل‌های بختیاری

ضرب‌المثل‌های اولیه توسط افراد گمنامی به وجود آمده که شناخته شده نیستند. ضرب‌المثل‌ها جملات موزون، پرمعنی و معمولاً منظومی هستند که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده‌اند. قابلِ درک بودن برای تمام مردم، سادگی، کوتاهی، توانایی رساندنِ مفهوم، کاربردِ عمومی و حالت طنزِ مثلها سبب شده جایگاه ویژه‌ای در بین مردم داشته باشند.

موسیقی بختیاری

موسیقی مردم بختیاری را می‌توان شاخه‌ای از موسیقی لری دانست. این موسیقی به وسیله سازهایی مانند سرنا، کُرنا و کوس و سازهای بادی کوچکتر از سرنا و کرنا نواخته می‌شود. تشمالها سرپرستیِ موسیقی در ایل را بر عهده دارند و اکنون نیز در مجالس عروسی و مراسم سوگواری بختیاری‌ها وظیفه اجرای موسیقی‌های محلی مردم بختیاری را بر عهده دارند.

باورها

در بین بختیاری‌ها مانند دیگر اقوام، باورهای زیادی وجود دارند که با زندگی مردم عجین شده و تمام کارها و برخوردهای روزمره‌شان، بر اساس همین باورها صورت می‌گیرد. باورها (خرافی یا غیرخرافی) جزیی از فرهنگ هر قوم و منشأ حرکت و نشان دهندهٔ نحوهٔ زندگی افراد هستند.

عزاداری بختیاری‌ها

در بختیاری‌ها هرگاه کسی از دنیا می‌رود مثل اینکه همهٔ طایفه عضوی از خانواده را از دست داده و ماتم زده می‌شوند. مراسم عزاداری در بین بختیاری‌ها به شکل خاصی برگزار می‌شود که نحوهٔ انجام آن در نقاط مختلف تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

گاگریو

در هنگام عزا، گونه‌ای سرودهٔ عزا بوسیلهٔ زنان خوانده می‌شود که به آن گاگریو می‌گویند. در آغازِ خواندنِ گاگریو، رسم بر اینست که یکی از زنانِ سرشناس و بی بی‌های ایل شروع به خواندنِ بیتی از گاگریوه می‌کند و همهٔ زنان نیز با وی همنوا می‌شوند و آن بیت به بیتِ ترجیعی تبدیل می‌شود و زنان پس از خواندنِ هر چند بیتی آن بیت را دوباره تکرار می‌کنند. معمولاً پس از خواندنِ چهل بیت یا کمتر، زنِ دیگری خواندنِ اشعار و تکرارِ آن‌ها را بعهده می‌گیرد و زنانِ دیگر نیز با وی همنوا شده و این کار در مجالسِ ترحیم ممکنست ساعت‌ها به درازا بینجامد.

شیرهای سنگی

شیر سنگی از نمادهای فرهنگ مردم بختیاری است که در گویش لری، برد شیر گفته می‌شود. بختیاری‌ها معمولاً بر سر مزار جوانان، پهلوانان و بزرگانِ خود شیر سنگی قرار می‌داده‌اند. شیر سنگی، تندیس‌هایی از جنس سنگ‌اند که در گذشته توسط سنگ‌تراش‌های ایل بختیاری در ایران و در استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان به شکل شیر تراشیده می‌شدند و به نشانهٔ شجاعت، دلاوری و ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می‌دادند.

شهر هفشجان در گذشته یکی از مراکزِ مهمِ شیرتراشی بوده‌است و اکنون تعدادی از سنگ‌تراش‌های قدیمی در هفشجان در قیدِ حیاتند. شیرهایی که در قبرستان‌های هفشجان باقی‌مانده‌است از زیباترین و خوش‌نقش‌ترین شیرهای سنگی محسوب می‌شوند. قدیمی‌ترین شیرِ سنگی موجود در استان چهار محال و بختیاری مربوط به دوره صفویه است. بنا به گفته‌ها، شیر سنگی یادگار، دورانِ ماد هاست (اما قدیمی‌ترین شیر سنگی کشف شده مربوط به عیلامی هاست). در ۳ دههٔ گذشته شیرهای سنگیِ بی نظیرِ این قبرستان به غارت رفته‌اند. به‌طوری‌که از هزاران شیر سنگی این شهر، تنها تعداد، انگشت شماری باقی‌مانده‌است. پرویز تناولی از معروف‌ترین مجسمه سازانِ ایران کتابی در خصوصِ شیر سنگی به چاپ رسانده‌است که شیر سنگیِ هفشجان را از مهم‌ترین نمونه‌های ایران برشمرده است.

کهن‌ترین شیرهای سنگی در هفشجان

کوشک

یک کوشک صخره‌ای در درهٔ بیرگان(کوهرنگ)

کوشک‌ها، حفره‌ها یا اتاق‌هایی کنده شده در صخره‌ها یا اتاق‌هایی ساخته شده بر روی سطح زمین هستند، که بعنوانِ گونه‌ای مقبرهٔ خانوادگی در ایل بختیاری موردِ استفاده قرار می‌گرفتند.[نیازمند منبع] در این روش، وقتی یک نفر از اعضای پر نفوذِ خانواده فوت می‌کرد، درِ کوشک را باز کرده و بقایای فردِ درگذشتهٔ پیشین را با احترام به کناری نهاده و جسد تازه را در آن قرار می‌داده و در آن را دوباره می‌بستند.[نیازمند منبع] امروزه این روش منسوخ شده و دیگر از آن برای خاکسپاری درگذشتگان استفاده نمی‌شود. از این نمونه کوشک در دو سوی زردکوه -یعنی بازفت و بیرگان– وجود دارد.

هنر تیراندازی

مهرزاد قنبری سرداراکبری طی مقاله‌ای در اینباره می‌گوید:

مردان دلاور و سخت کوش ایل بختیاری از دیر باز در نزد ساکنان فلات ایران به سوارکاری و تیراندازی شهره بودند. چنان‌که رسته برجسته تیر اندازان ارتش ایران در دوره‌های صفوی، افشاریه، زندیه و قاجار از نخبگان تیراندازان ایل بختیاری تشکیل می‌شد.[۴۶]

امروزه نیز هر خانوار از عشایر بختیاری حداقل یک قبضه اسلحه (مجاز) در اختیار دارد، تا علاوه بر شکار و حفظ کیان ایل، بتواند در مواقع لزوم به استفاده از مهارت خود به دفاع از مرزهای میهن مبادرت نماید. بزرگان ایل اول فنی را که به فرزندان خود می‌آموزند، تیراندازی و سوارکاری است. تیراندازان بختیاری گاه چنان در این فن مهارت پیدا می‌کنند، که می‌توانند سواره و به تاخت، شیء متحرک را هدف قرار دهند. از جمله دلاورمردی‌های تیراندازان و سوارکاران بختیاری می‌توان نقش ایشان در فتح هرات (زمان نادرشاه)، جنبش مشروطه ایران، فتح تهران و همچنین در طول جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

منبع: ویکی بختیاری، ویکی پدیا



:: برچسب‌ها: فرهنگ بختیاری ها ۱ ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 شهريور 1398 | نظرات ()